onsdag 30 november 2011

SOS-sköterskan frias från Emils död


SOS-sköterskan helt Frikänd

SR 2011-11-30 SVT
Emil Linnell, 23, ringde 112 tre gånger och vädjade om ambulans. Den 52-årige sjuksköterskan skickade aldrig någon – men i dag frias han av Stockholms tingsrätt.



”– Min klient gjorde en grov felbedömning, men ska man behöva hamna här, i tingsrätten, för att man gjort ett misstag?”
(den åtalade 52-åringens advokat, Björn Hurtig)

 … Och svaret på den frågan är?
*
– Inte nödvändigtvis i Sverige,
åtminstone inte om du arbetar på uppdrag av staten. Detta är helt i linje med hur statens andra tjänstemän och poliser idag bestraffas för sina ”misstag”,
d v s oftast inte alls.

Men det borde naturligtvis vara en självklarhet i länder där du vill kunna lita på samhällets skyddsnät om du behöver det. 

- Det kan man inte i dagens Sverige och därför är tingsrättens dom bara en följd av denna utveckling.


När man inom sitt arbete ansvarar över andra människors liv och död finns det inget utrymme för ”misstag”. Vill man ha utrymme för att göra misstag skall man istället arbeta som billackerare.

 Som ansvarig för SOS-tjänsten vet man säkert att felbedömningar av denna typ sannolikt leder till döden för de hjälpbehövande. Är det så att personalen som sköter samtalen uppmanas vara restriktiva i överkant med ambulanserna med tanke på bolagets ekonomiska utveckling?

 Kammaråklagare Gunnar Fjaestad betonade under rättegången att Emil Linnell vädjade om ambulans 13 gånger...

"- Sjuksköterskan svarade att åklagaren skulle bli förvånad om han visste hur många som ringer till SOS Alarm och vädjar och hotar."

– Enligt tingsrätten har det utan tvekan varit SOS-sjuksköterskan ansvar att skicka ambulans. Men tingsrätten har inte funnit det bevisat, med hänsyn till den (numera avlidne) unge mannens svåra hälsotillstånd, att döden skulle ha uteblivit om så hade skett; något som varit en förutsättning för en fällande dom, står det i ett pressmeddelande från Stockholms tingsrätt.

 Med den typen av resonemang finns det överhuvudtaget ingen anledning för staten att fortsätta med ambulansverksamhet eftersom många av dem som verkligen behöver ambulanser skulle förmodligen ändå ha dött...

 - Va bra, nu sparar staten in mer pengar till viktigare saker...

Med tanke på de Svenska Tingsrätternas politiskt utsedda nämndemän bör ändå varje beslut som tagits där överklagas till riktiga domstolar...
Förvånande ofta kommer Hovrätten fram till helt andra slutsatser med samma underlag som Tingsrätten haft.

Straffet som utdöms i ett fall som detta, är egentligen inte det viktiga. Det viktiga är att samhället tydligt markerar att någon faktiskt är skyldig till Emils död. Att den 52-årige sjuksköterskan blivit avskedad räcker inte. Speciellt inte för Emils familj.

- Är man oaktsam med andra människors liv i statlig regi, skall det kosta ordentligt. 

Domen i Tingsrätten visar tydligt på motsatsen. Man kan också sätta domen i relation till en 62-årig sjukpensionär som nyligen dömdes av Göteborgs Tingsrätt till villkorlig dom och 40 dagsböter för fildelning.
*


SOS-samtalet – ord för ord

Källa:Aftonbladet, Publicerad: 2011-04-21

Emil vädjade till SOS – utan att få hjälp. Flera gånger ringde Emil Linnell upp SOS. Men trots att han upprepande vädjade om hjälp kom ingen ambulans Här är SOS-samtalet ord för ord.

Samtalet inleds med att Emil ringer SOS Alarm och uppger att han tror att han ätit för många Alvedon. Han uppger sin adress och säger att han är sjuk, sedan bryts samtalet. Därefter ringer han upp SOS igen.

(Aftonbladets utskrift av det inspelade samtalet)

SOS: Det var något tekniskt som hände här alltså.
Emil: Ja, alltså jag behöver en ambulans nu. Jag svimmar hela tiden.
SOS:
Du har tagit en Ipren och en Alvedon. Har du tagit alkohol också eller?
Emil
: Nej, jag är sjuk också. Jag har feber.
SOS: Ja, du har feber. Mm. Hur mycket feber har du?
Emil: Väldigt flämtande andning och en duns.
SOS: Hallå? Hallå!
Emil: (Mycket tung och häftig andning hörs).
SOS: Emil! Emil!
Emil: (Tungt stönande och pustande hörs samt en del hårda ljud. Sluddrar ”Hallå” i rummet.)
SOS: 112 Vad har (Ohörbart)?
Emil: (Ohörbart) ambulans.
SOS: Vad sa du?
Emil: Var är min ambulans?
SOS: Behöver du en ambulans?

Återigen uppger Emil sin adress och berättar att han har svårt att andas, och SOS-operatören kopplar Emil till en sjuksköterska.

Sjuksköterska: Jag får inte riktigt klart för mig vad det är som du vill ha hjälp med för du springer ju omkring i lägenheten eller vad det är och du har … andas utan problem och du pratar utan problem.
Emil: Jag kan knappt andas nu.
Sköterska: Jag vet, jag har suttit och lyssnat på dig. Du andas utan problem.
Emil: Nej, jag svimmar! Jag svimmar!
Sköterska: Ja.
Emil: Är det ambulans på G?
Sköterska: Nej.
Emil: Jag behöver en ambulans.
Sköterska: Ja, men jag be...
Emil: (Ohörbart)
Sköterska: Ja, men jag förstår inte liksom varför att du springer omkring i lägenheten och säger…
Emil: (Ohörbart) Jag tappade ju mobilen. Snälla, jag kan inte andas!
Sköterska
: Ja, men du andas utan problem just nu. Har du haft sådana här attacker förut?
Emil: Nej.
Sköterska: Nej.
Emil: Jag behöver en ambulans, snälla.
Sköterska: Ja, men jag…
Emil: Jag kan inte andas!
Sköterska: Kan du ta ett djupt andetag.
Emil: Nej.
Sköterska: Men försök ta ett djupt andetag medan jag är med.
Emil: (Flämtar) Jag kan inte.
Sköterska: Ja, men ta ett djupt andetag nu!
Emil: Jag kan inte!! Hjälp mig då! Snälla! Hjälp mig!
Sköterska: Ja, men nu, du pratar ju utan problem och du andas utan problem just nu när jag lyssnar på dig.
Emil: Jag får ta i allt vad jag har här.
Sköterska: Vad sa du?
Emil: Jag tar i allt vad jag har. Snälla.
Sköterska: Ja, men jag … jag liksom hör inte att du har andningsproblem. Så jag förstår liksom inte, är det något annat? Har du ont någonstans?
Emil: Ja, i hela kroppen.
Sköterska: Ja, har du gjort någonting de sista dagarna eller dagar.
Emil: Jag har varit sjuk hela veckan.
Sköterska: Ja, på vilket sätt … på vilket sätt har du varit sjuk då?
Emil: Nej men. Nu domnar hela min kropp bort. Åh!
Sköterska: Har du varit förkyld?
Emil: Ja, och nu kan inte jag andas. (Ohörbart)
Sköterska: Ja, men du pratar utan problem och för mig så hör jag inte att du har några andningsproblem.
Emil: (Ohörbart) Jag ringer för att jag inte kan andas. Jag kan inte andas längre.
Sköterska: Men du andas jättebra. Jag hör inte annat än att du andas.
Emil: Hjälp!
Sköterska: Utan problem.
Emil: Snälla! Skicka en ambulans!
Sköterska: Ja, men jag kan inte bedöma att du … vi behöver skicka för att jag hör att du andas och att du står och går.
Emil: Jag ligger på golvet!
Sköterska: Ligger du på golvet?
Emil: Ja.
Sköterska: Mm.
Emil: Alltså, nu är... Jag vet inte hur mycket (Ohörbart) länge till. (Ohörbart)
Sköterska: Ja, men hur ska vi komma in genom din ytterdörr?
Emil: Jag har öppnat den nu.
Sköterska: Ja, men du ligger ju på golvet och säger att du har öppnat den nu. Då kan du ju röra dig.
Emil: Hjälp, alltså jag får panik.
Sköterska: Ja. Det kan jag förstå. Har du haft sådana panikattacker förut någon gång?
Emil: Nej.
Sköterska: Nej. Om du ligger på golvet nu, kan du försöka... Ligger du på rygg eller på sidan eller?
Emil: Rygg.
Sköterska: Rygg? Försök sätt dig upp nu – när jag är i telefonen.
Emil: Jag kan inte.
Sköterska: Sätt dig upp nu!
Emil: Jag ramlar bara ihop.
Sköterska: Nej. Sätt dig upp nu! Du kan hålla i dig i toaletten, eller i handfatet eller vad det nu är som finns i närheten. Så kan du hålla i dig. Sätt dig upp nu!
Emil: Jag kan inte andas. Oj.
Sköterska: Ja, men du andas jättebra. Jag lovar dig.
Emil: (Rosslande ljud och en duns).

Senare under samtalet hörs hur Emil återigen vädjar om en ambulans, fortfarande utan gehör från sjuksköterskan på SOS.

 
*
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


----DOMSLUT TINGSRÄTTEN---



----LÄS HELA DOMEN HÄR----

Domslut SOS-Sköterska_pdf
http://www.divshare.com/download/23829752-ee9

http://www.scribd.com/doc/129814669/Domslut-SOS-Skoterska-b6149-11

*



*


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----UPDATE----
2011 December 7, SR EKOT

Friande dom mot
SOS-sjuksköterska överklagas

Den friande domen mot sjuksköterskan på SOS Alarm som åtalades för att orsakat 23-årige Emil Linnells död har överklagats av kammaråklagare Gunnar Fjaestad.

Fjaestad anser att den 52-årige mannen borde ha skickat en ambulans till Emil Linnell, som avled av brusten mjälte. Det var i förra veckan som Stockholms tingsrätt friade sjuksköterskan från anklagelserna om grovt vållande till annans död.

I rätten yrkade Fjaestad på åtta till tolv månaders fängelse. I överklagandet har åklagaren lagt till framkallande av fara för annan som en alternativ brottsrubricering till grovt vållande till annans död.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SOS Alarm Sverige AB är ett bolag som driver nödnumret 112 i Sverige och ger även annan service inom larmområdet. Syftet med nödnumret är att ge omedelbar hjälp vid nödsituationer. Vid mindre brådskande ärenden rekommenderar SOS Alarm att nödställda slår upp telefonnumret direkt till berörd myndighet eller tjänst i telefonkatalogen. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten och Sveriges kommuner och landsting.
/ Wiki


undermattan.blogg

Publicerat som Information. Texter och bilder tillhör sina respektive upphovsmän
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. Under Mattan says:
    July 17, 2012 at 2:29 pm (Edit)

    IP: 194.14.58.11 ISP: Resilans AB July 17, 2012 05:25:37 AM
    Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se
    Page Viewed: undermattan.blog.com/2011/11/30/sos-skoterskan-frias-fran-emils-dod
    ———————————————————————
    IP: 194.14.58.11 ISP: Resilans AB July 17, 2012 05:27:24 AM
    Organization: SOS Alarmering | Host: zenit.sosalarm.se
    Page Viewed: => No Landing Page Data
    ———————————————————————
    IP: 147.186.254.98 August 01, 2012 09:34:20 AM
    ISP: Rikspolisstyrelsen
    Landed: undermattan.blog.com/2011/11/30/sos-skoterskan-frias-fran-emils-dod
    ———————————————————————

    SvaraRadera

KOMMENTARER

Kommentera helst angående ämnet i artiklarna.
Juridiskt ansvar gentemot slavägarna (myndigheter) ligger helt hos kommentatorn. Uppenbara olagligheter inom hat och hets samt Bullshit & Trollshit plockas bort.